Facebooks nya reklamstrategi är marknadsföringens Nirvana
2014-12-17

Facebooks nya reklamstrategi är marknadsföringens Nirvana

Med 1,3 miljarder registrerade användare sitter Facebook inne med kunskap som är ”to die for” för vilken marknadsstrateg som helst. Enligt amerikanska Adweek kommer de nu, för första gången, dela med sig av denna kunskap – något som enligt en CEO inom digital marknadsföring är rena rama marknadsförings-Nirvana.

Google har dominerat marknaden för digital reklam i ett decennium, men nu kommer Facebook att släppa sin stora reservoar av data till reklamleveranser utanför sina egna väggar – till appar, mobil och stationär webb och därmed bli en stor konkurrent för sökmotorns marknadsföringssatsningar.

”People based marketing”, kallas Facebook sin reklamteknik för. De vet jättemycket om jättemånga utan att veta deras riktiga identiteter. Ett enkelt, men svåranvänt, koncept även för de mest avancerade teknikerna inom marknadsföring. Problem finns med att till exempel spåra samma användare på både ”vanligt” internet (det vill säga surfande via dator) och mobilt. Detta säger sig Facebook ha löst med hjälp av Atlas, reklamservern de köpte förra året.

Atlas kommer att kombinera reklampotentialen som finns i det marknadsförare använder i sina kampanjer på Facebook och applicera dessa på marknadsföring på olika enheter, med olika publiceringsverktyg. Instagram är en av plattformarna som kommer att koppla upp sig mot Atlas. Även om den starka trenden är att digitalisera reklam så ser traditionella marknadsförare ljust på framtiden då digitalt och print alltid kommer att behöva komplettera varandra. Märkning för industriell miljö och maskiner för att märka skyltar i närmiljö kommer alltid att behövas menar Nermans Märkmaskiner. Osäkerheter kring personuppgiftshantering är heller inget problem inom traditionell marknadsföring.

Men Facebook försäkrar sina användare om att ingen personlig information delas genom Atlas. Marknadsförare får tillgång till grundläggande demografisk information så som ålder och kön, men med tiden kan Atlas komma att inkludera även mer intressebaserad information.

Allt material är skyddat av upphovsrätten | © 2014